instruktor
instruktor

Bardzo często spotykamy się z pytaniami o to, gdzie podczas zajęć nauki pływania powinien być instruktor – w wodzie z dziećmi, czy na brzegu?

Najpierw, podczas najbliższej wizyty na basenie zrób obserwację pracy nauczyciela będącego w wodzie z grupą i odpowiedz sobie na pytanie, czy instruktor będąc w wodzie widzi cały czas wszystkich uczniów? Na ile czasu uczeń znika mu z oczu? Co się dzieje z uczniem, który jest za plecami instruktora? Czy może on liczyć na korektę, pomoc, wsparcie nauczyciela?

Abstrahując od tego, że wejście do wody jest formalno-prawnie niezgodne ze sztuką nauczania. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy instruktor ma pomocnika na lądzie stale obserwującego grupę.

Rodzicom, którzy mają prawo nie wiedzieć wiele o metodyce nauczania pływania często wydaje się, że najlepiej by było, gdyby instruktor był w wodzie cały czas razem z dziećmi – wygląda wtedy na zaangażowanego i rodzic ma poczucie, że instruktor może poprawić od razu dziecko w trakcie zadania.
Takie rozwiązanie ma jednak wady – instruktorowi ustawionemu w wodzie i skupionemu na jednym dziecku umyka obraz całej grupy –  co jest naruszeniem zasad bezpieczeństwa. Często reszta grupy, za plecami instruktora po prostu się nudzi lub marznie czekając na swoją kolej. Efektywność takich zajęć drastycznie spada a dziecko zamiast zmotywowane i zadowolone, wychodzi z wody zziębnięte i zniechęcone.

instruktor
instruktor

dwa sposoby rozwiązania tego problemu – albo na brzegu stoi dodatkowy instruktor, który obejmuje wzrokiem wszystkich uczestników szkolenia, albo, na czas pokazu instruktor wyprasza dzieci z wody i pokazuje poprawne wykonanie danej czynności.
Przebywanie cały czas w wodzie z uczniami z punktu widzenia efektywności wcale nie jest najskuteczniejsze. Właściwie dobrane, we właściwej kolejności zadania oraz optymalne wykorzystanie przestrzeni basenowej daje instruktorowi na brzegu dużo większe pole do popisu.
Jeśli do tego instruktor wypracuje z uczniami sprawny sposób komunikacji, to jest w stanie natychmiast w trakcie wykonywania zadania korygować błędy i wspierać właściwe odruchy młodego pływaka.
Uważny rodzic zauważy podczas prowadzonych przez nas lekcji pływania, że dziecko jest praktycznie cały czas w ruchu a w trakcie zajęć pokonuje co najmniej kilkanaście(!) długości basenu. Uczeń jest cały czas obserwowany przez nauczyciela i na bierząco korygowany.
Z naszej perspektywy (prowadzimy od 2002 z sukcesami skuteczną i efektywną szkołę pływania), wejście do basenu przez instruktora jest raczej “świętem” i okazją do wspólnej zabawy, zacieśnienia relacji.
Z obecności instruktora w wodzie korzystamy szczególnie prowadząc grupy najmłodszych dzieci – 3,5 – 4 latków.

Marcin Trudnowski, 2019

instruktor
instruktor

Osoby, które przeczytały ten artykuł, zainteresowały się także:

  • Czy możesz sam nauczyć pływać swoje dziecko? – kliknij
  • Internetowy kurs pływania – kliknij
  • Zalety pływania – kliknij
  • Pierwszy raz na basenie – kliknij
  • Pływanie w sezonie przeziębień – kliknij
  • Nauka to proces – kliknij
  • Grupa, czy zajęcia indywidualne? – kliknij
  • Jeśli dziecko nie chce chodzić na basen? – kliknij
  • Grupy – zapisy – kliknij
instruktor

Nasze media