Zalety pływania

Pływaj razem z nami!
Zalety zdobywania umiejętności pływania i uprawiania pływania.
Mój promotor a także recenzent mojej pracy w dziedzinie ratownictwa wodnego, wybitny specjalista, Instruktor Wykładowca WOPR dr hab. Wojciech Wiesner prof. nadzw., zastępca kierownika Instytutu Turystyki i Rekreacji na Wydziale Wychowania Fizycznego Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu w swojej książce „Pływaj razem z nami” (W.Wiesner Pływaj razem z nami. Wrocław 1977) tak pisze o zaletach pływania:
Czy warto?
(…) najważniejsze korzyści, jakie osiągniesz systematycznie pływając. Jest to swoisty dekalog pływacki.
1. Pływaj dla bezpieczeństwa.
(…) Gdy nauczysz się pływać, a jednocześnie poznasz zasady zachowania się nad wodą, będziesz mógł bezpiecznie korzystać z wszelkich form tego rodzaju wypoczynku.
2. Pływaj dla zdrowia.
(…) Systematyczny ruch w wodzie usprawnia wszystkie układy fizjologiczne naszego organizmu. Horyzontalne ułożenie ciała podczas pływania sprzyja lepszemu krążeniu krwi. Zwiększone ciśnienie wody zmusza mięśnie oddechowe do pokonywania dodatkowego oporu, a to poprawia pracę tego układu. Ograniczone przez siłę wyporu wody działanie grawitacji pozwala znacznie odciążyć nasz układ kostny, zwłaszcza kręgosłup.
3. Pływaj dla utrzymania kondycji fizycznej.
Podczas pływania wykonujesz sporą pracę, większą niż na lądzie, musisz bowiem pokonać opór wody, który jest spowodowany jej gęstością. Twój wysiłek nie idzie jednak na marne. Obciążając swój organizm, poprawisz jego wydolność, wzrośnie poziom Twojej wytrzymałości i siły.
4. Pływaj dla higieny.
Właściwości fizyczne wody, zwłaszcza jej zwiększone przewodnictwo cieplne, hartują organizm, powodują wzrost jego odporności na zmiany temperatury i na infekcje. Kontakt z wodą nadto wiąże się z czystością i zabiegami higienicznymi.
5. Pływaj dla relaksu i przyjemności.
(…) Woda dostarcza nie tylko przyjemnej ochłody, daje również poczucie świeżości. Cząsteczki wody skutecznie masują ciało podczas pływania. No i dochodzi do tego trudne do określenia i opisania uczucie swobody oraz lekkości, związane z antygrawitacyjnym zawieszeniem między niebem a ziemią. W efekcie – pełny relaks i regeneracja organizmu.
6. Pływaj dla poprawy i kompensacji wad rozwojowych.
(…) Korekta i kompensacja wad oraz braków związanych z nieprawidłowym rozwojem wymaga wielu żmudnych działań. Jeżeli dotkną Cię takie dolegliwości, to pamiętaj, że zabiegi w wodzie są bardzo skuteczne, a przy tym o wiele przyjemniejsze.
7. Pływaj dla sportu.
(…) Jeżeli nawet nie zamierzasz zostać sportowcem, pewne formy sportowe możesz wykorzystać dla zabawy, rekreacji czy dla poprawy własnej kondycji, np. formy współzawodnictwa, formy i środki treningowe o niewielkim natężeniu obciążenia, techniki pływania sportowego bądź metody kontroli własnej sprawności pływackiej.
8. Pływaj dla poznania środowiska wodnego.
(…) Różnorodność cech fizycznych wody, bajeczna fauna i flora, fantastyczny świat podwodny, tajemnicze i tragiczne pozostałości zalegające dno to jedynie niektóre z czynników wpływających na procesy poznawcze, emocje, poczucie piękna. Kontakt z tym cudownym światem pozwala także z dystansem i pokorą spoglądać na wiele spraw codziennych.
9. Pływaj dla towarzystwa.
Wspólna zabawa w wodzie sprzyja kontaktom towarzyskim. Również zasady bezpieczeństwa nakazują by nie pływać samotnie. Warto więc opanować pływanie choćby tylko po to, aby wspólnie z rodziną, kolegami czy sympatią skorzystać z wypoczynku nad wodą. Szczególnie polecam wspólne nurkowanie, pływania dystansowe, spływy i wędrówki kajakowe, biwaki nad wodą, łączą one bowiem z bogatym życiem kulturalnym i towarzyskim; niezapomniane ogniska, wspólne piosenki, humor i radość to ważny dodatek do pływania.
10. Pływaj, aby pomagać innym.
Jeżeli pływasz już bardzo dobrze, pomyśl także o innych, zwłaszcza tych, którzy nie posiedli tej umiejętności tak dobrze jak Ty. Twoja wiedza i doświadczenie przyda się im w trudnych początkach. Udzielając rad, możesz ułatwić i uprzyjemnić im opanowywanie sposobów pływania. Stajesz się tym samym opiekunem osoby, która Ci zaufała. Twoje umiejętności powinny gwarantować bezpieczeństwo innym. Może w ogóle powinieneś zostać ratownikiem?
(koniec cytatu)

Od siebie dodam, że naszym celem jest zdrowe, szczęśliwe dziecko wykorzystujące maksymalnie swój potencjał. Proces nauki pływania, oprócz tak oczywistych zalet jak poprawa bezpieczeństwa nad wodą niesie za sobą ogromne korzyści wynikające z zalet przebywania w środowisku wodnym. Ważne jest by wszelkie działania w wodzie prowadzone były tak by stymulować, równoważyć i harmonijnie rozwijać ciało i umysł dziecka.

Symetryczny rozwój ciała oraz zwiększanie wydolności fizycznej poprzez precyzyjnie dobrane, interesujące ćwiczenia. Motywowanie bez rywalizacji, tworzenie wspólnoty i więzi, odwoływanie się do naturalnej dziecięcej ciekawości i chęci poznania świata. Pokonywanie własnych słabości, „próbowanie” jako sposób na nabywanie umiejętności, przyjacielskie bycie z drugim człowiekiem. To tezy, które realizujemy nauczając i doskonaląc pływanie w „grupie wodnej”.

Zapraszam już dziś na przemyślane, ciekawe i bezpieczne zajęcia nauki pływania do „grupy wodnej”.
Marcin Trudnowski,
pedagog, Instruktor WOPR, pływania i windsurfingu

Share

Dodaj komentarz